Contentplanning met CoSchedule
Als je meerdere blogs onderhoudt, een aantal social media kanalen en ook nog eens nieuwsbrieven schrijft, is het soms lastig om goed overzicht te houden. Ik ben altijd al een groot een fan geweest van contentplanning en overzicht, en daarom ben ik ook zo blij met CoSchedule. Ik laat je zien hoe het werkt!
CoSchedule maakt het makkelijk om alles vanuit één kalender te beheren. Doei Excel. Doei contentkalender in de WordPress. Gewoon lekker alles op een plek. Ik gebruik het Solo plan, waardoor ik maar één contentkalender heb, maar als je werkt als agency voor meerdere klanten een contentkalender beheert, kun je kiezen voor een agency plan.
Hoe werkt contentplanning met CoSchedule?
Het verbinden van je WordPress website en social media accounts is binnen een paar klikken gedaan. Je kunt dan direct aan de slag om je kalander te vullen. Simpel en zo gedaan. Dat vind ik zelf heel fijn aan CoSchedule. Het is een tool die het werk makkelijker maakt en niet zorgt voor nog meer werk.
Omdat CoSchedule ook met WordPress integreert, je kunt direct vanuit CoSchedule een blog aanmaken en plannen op de tijd een datum die jij wilt. CoSchedule maakt hem dan aan op jouw site. Wil je daarna social media berichten rondom de post plannen? Dan kun je die op dezelfde pagina schrijven en plannen. CoSchedule post dan automatisch voor jou jouw bericht op de gekozen platformen – daar heb je geen omkijken meer naar. Heb je steeds dezelfde soort posts na het publiceren van een blog, kun je er ook een social media template voor maken die je gemakkelijk gebruikt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is het bericht te schrijven.
Je kunt ook losse social media berichten in plannen, bijvoorbeeld een Instagram post. En ook die is met een paar klikken gedaan.
Bij social media werkt het inplannen net weer wat anders dan bij het plannen van een blog post. Je kunt zelf een tijd kiezen waarop je de post live wil hebben, of je kunt gebruiken maken van het algoritme van CoSchedule. Die bekijkt dan op welke tijden je jouw post het beste online kunt zetten om er het meeste bereik te hebben. Scheelt je een hoop puzzelwerk.
Het nadeel is alleen dat CoSchedule niet zelf automatisch post op Instagram. Je krijgt een notificatie en dan moet je zelf je post plaatsen. Alles wordt dan naar je clipboard gekopieerd. Je hoeft alleen maar je foto op te zoeken (die wordt op je telefoon gezet) en je tekst te plakken en klaar. Niet altijd even handig, maar dan hou je zelf ook wel in de gaten wanneer jouw post online gaat. In de eerste twee uur reageren op reacties onder je post blijft natuurlijk belangrijk.
Alle andere social media kanalen hebben wel een automatische post functie.
Social media campagne
Als je een post plaatst dan wil je soms gewoon het een paar keer onder de aandacht brengen. CoSchedule zelf heeft bijvoorbeeld een heel onderzoek gedaan over hoe je meer views uit je content kunt halen door het meerdere keren op social media te posten. Maar als je elke keer die link moet opzoeken dan is een beetje een pain in the @$$. Daarom kun je dat al direct in plannen als je je blog maakt en aangeven wanneer het stuk nog een keer op social media gepost moet worden. Je kan dus heel gemakkelijk voor een aantal maanden vooruit plannen.
Conclusie; contentplanning met CoSchedule, ja of nee?
Sowieso een hele dikke ja! CoSchedule maakt mijn dagen zeker makkelijker. Waar ik eerst voor alles een tool had, heb ik nu alles in 1 tool. Is het irritant dat Instagram niet automatisch gepost wordt? Ja best wel. Maar werken met meerdere tools was ook niet handig (en uiteindelijk duurder). Dus ik kan CoSchedule zeker aanraden!