Toffe (bijna) gratis tools voor een contentplan
Gratis tools voor een contentplan. Klinkt tof toch? Het kan! Het maken van een contentplan is het beste wat je kunt doen voor je bedrijf en blog. Het helpt je om stappen te blijven zetten, zichtbaarder te worden en vooral goed overzicht te houden. Het maakt je leven gewoon makkelijker en dat is iets waar we als ondernemers altijd behoefte aan hebben.
Zelf gebruik ik een aantal gratis tools voor mijn contentplan. Sommigen zijn gratis, sommigen niet, maar wel altijd makkelijk en snel in het gebruiken. Ik heb ze allemaal op een rij gezet zodat jij kunt kiezen welke voor jou en jouw budget het beste werkt.
#1 Gratis tools voor een contentplan: Excel of Google Sheets
Ik gebruik Google sheet (of Excel als je Office gebruikt) veel en vaak. Het zorgt voor een duidelijk overzicht en ik kan de planning snel en makkelijk aanpassen. Het is heel makkelijk te gebruiken en je kunt het helemaal maken zodat het bij jouw bedrijft past.
Als je bijvoorbeeld met klanten werkt, is het handig om te weten wie waaraan werkt en wat de status van de verschillende taken is. Dit kun je mooi bijhouden in een spreadsheet. Daarnaast werkt het ook prima als je alleen werkt, je kunt snel en gemakkelijk bijhouden welke taken er moeten gebeuren.
Ik heb een template gemaakt wat je direct kunt gebruiken zodat je direct aan de slag kunt. Je kunt het hier downloaden – helemaal gratis!
#2 Gratis tools voor een contentplan: Evernote
Ik kan oprecht niet meer zonder Evernote. Ik grap wel eens dat mijn hele leven in Evernote staat – en het is waar. Lekkere recepten gaan in Evernote, net als blog drafts, werklijstjes, aantekeningen van klantgesprekken, werk voor klanten – alles staat in Evernote. Sinds ik ben begonnen met Evernote zo’n tien jaar geleden ben ik niet meer gestopt.
Ik gebruik het dus ook voor alles. De web clipper die je kunt integreren met Chrome is ideaal in de research fase. Alles wat ik denk nodig te hebben voor een artikel clip ik in Evernote en als ik ga schrijven heb ik alles op een plek.
Daarnaast is Evernote de plek voor het schrijven van de eerste versies, het bewaren van mijn ideeën voor stukken en alle technische dingen die ik nodig heb – bijvoorbeeld de kleurcodes van mijn website.
Het fijne is dat Evernote synct met al mijn apparaten en dat ik het ook online in de browser kan benaderen. Ik heb het zo ingesteld dat er elke 5 minuten een back-up naar de cloud gaat. Zo kan ik nooit iets kwijtraken mocht er iets misgaan, wel zo fijn als je voor klanten werkt.
Ik gebruik Evernote zelf niet voor het plannen van de content, maar het is wel een heel belangrijk onderdeel van mijn contentaanpak en routine. Het is wel makkelijk aan te passen om het te gebruiken om je content ook daadwerkelijk te plannen. Evernote heeft zelf ingebouwde template die je kunt gebruiken, of je kunt zelf templates maken. En het mooie? Evernote heeft een gratis en een betaalde versie.
#3 Gratis tools voor een contentplan: Editorial calendar (WordPress plugin)
Als ik een nieuwe WordPress website maak, is dit de eerste plugin die ik installeer. Het helpt me om visueel te zien wanneer welke content online komt. Zo weet je precies wanneer je stuk klaar moet zijn.
Een bonus is dat het ook nog eens makkelijk te verschuiven is: het is gewoon drag-en-drop – ideaal. Zodra ik besloten heb welke content ik ga schrijven, stop ik het gelijk in WordPress. Dan kun je in een oogopslag alles zien en weet je wanneer je je deadlines moet zetten. Ik ben echt al jaren fan van deze plug-in – en hij is nog eens gratis ook!
#4 Gratis tools voor een contentplan: CoSchedule
CoSchedule is een van de nieuwste toevoegingen in mijn toolkit. Het is niet alleen een tool om je blogs te organiseren, je kan al je (content)marketing hiermee organiseren. Van blogs, e-mailmarketing tot social media, alles wordt gevangen in een kalender. Het integreert naadloos met WordPress en connect met allerlei soorten social media kanalen. En je kunt er ook je to-do-lijstje mee plannen.
Daarnaast heeft het ook een WordPress plug-in, zodat je direct in WordPress alles kunt regelen en het integreert met Buffer.
Deze tool is helaas niet gratis, de goedkoopste optie begint op $29 op maandelijkse basis. Daar staat dan wel tegenover dat het echt een tool is die meerdere opties combineert en je heel veel tijd (en chaos) kan schelen.
#5 Gratis tools voor een contentplan: Papieren notitieboek
Een van mijn favoriete tools blijft ook natuurlijk pen en papier. Ik denk dat dat ook echt een klassieker blijft. Ja, het integreert niet zo mooi met alle andere tools die je gebruikt, maar het is wel een hele fijne manier om te brainstormen. Er is iets met pen en papier dat creativiteit gewoon triggert. Ideeën vloeien gewoon beter op papier. En je kunt het helemaal naar jouw wensen aanpassen.
Een van de beste systemen die ik heb gevonden, en die ik dagelijks gebruik, is de Bullet Journal. Het is een systeem om helemaal aan te passen naar jouw wensen en het echt voor jou te laten werken. Zo weet je zeker dat je er het meeste uit kan halen.
Is dat niets voor jou? Dan kun je altijd voor een ingevuld systeem gaan zoals een Filofax, of een Happy Planner. Er zijn tegenwoordig ook genoeg agenda’s op de markt die speciaal voor blogs gemaakt zijn. Er is zoveel keus dat er zeker voor jou een passende te vinden is.
Dit waren een aantal van mijn favoriete tools voor het maken en plannen van content. Heb jij zelf nog favorieten? Of heb ik er een gemist? Laat het me weten in de comments!