Storytelling boeken om te lezen in de kerstvakantie
Met de kerstdagen voor de deur is het het moment om boeken te lezen. Terwijl het buiten koud is, is het binnen lekker knus naast de Kerstboom. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een roman te lezen, maar dit is ook het moment om je skills een boost te geven. Daarom heb ik de beste storytelling boeken op een rijtje gezet voor je.
The Storytelling edge
Wat is storytelling nou eigenlijk? En hoe kun je het gebruiken? Joe Lazauskas en Shane Snow van Contently schreven er een boek over. Contently is het contentmarketing platform dat oplossingen biedt voor bedrijven. Samen hebben ze inmiddels vele jaren ervaring met het schrijven van content.
Dit boek is het perfecte instapexemplaar om kennis te maken met storytelling. Het staat bol van de voorbeelden en hoe je het in je contentmarketing kunt gebruiken. Simpel, laagdrempelig, en vol inspiratie.
Het boek is alleen te verkrijgen als e-boek in het Engels zowel als e-boek als hardback.
De Power van een Contentplatform
Nieuw uitgekomen in oktober 2019 en een bom van inspiratie voor iedereen die zich bezighoudt met contentmarketing. Het boek ‘De Power van een Contentplatform’ van Cor Hospes is een must read als je meer effect wil behalen met je content.
In zijn boek moedigt Cor merken aan om een eigen platform te starten om zo nog meer hun missie en kernwaarden uit te dragen. Zo kun je mensen echt fan maken en aan je binden, zonder dat je constant ‘verkoopt’. Dit is iets wat al veel grote merken al doen om zo hun missie nog breder uit te dragen (voorbeelden zoals bijvoorbeeld Nike). En het werkt – ideaal dus voor impact ondernemers om hun missie met een groter publiek te delen.
Het papieren boek komt met een gratis e-boek.
Contentbijbel
Wat is contentmarketing nou eigenlijk? Hoe zet je het in? En hoe schrijf je een goed stuk? Hoewel dit boek ook geschreven door Cor Hospes al uitkwam in 2014, is het nog steeds relevant. Contentplatformen, social media kanalen en andere content outlets veranderen dan wel steeds, maar de basis van goede content zal altijd hetzelfde blijven.
Als journalist, nu merkjournalist, weet Cor dat als geen ander. Hij specialiseert zich niet alleen in het maken van goede verhalen, maar ook in storytelling. Zeker het lezen waard en gezien de dikte van het boek ook met recht een bijbel te noemen.
Content playbook
Dit boek sluit gigantisch goed aan op het boek over contentplatformen van Cor Hospes. Content Playbook van Carolien Vader gaat verder in op hoe je dan een online magazine opzet voor je bedrijf of merk. Met veel praktische opdrachten, tools en andere dingen zet ze je aan het denken om vervolgens tot actie over te gaan.
Dit is niet een boek om knikkend van herkenning te lezen. Je zult er echt iets voor moeten doen. Je haalt er echt meer uit als je ook de opdrachten actief uitvoert. Een inspirerend boek wat je echt aanzet om aan de slag te gaan, en content te maken die je doelgroep echt wil lezen.
Start with why
Bedrijven en ondernemers met een missie hebben vast wel eens van de golden circle van Simon Sinek gehoord; ‘Start with why’, oftewel: start met waarom. Waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw missie?
In een wereld waar specs nog steeds de overhand hebben in marketing, is een goede waarom aanstekelijk, duidelijk en zelfs gewoon besmettelijk. Het ligt aan de basis van het bouwen van je merk, zeker aan die van impact ondernemers.
Hoewel veel dingen uit dit boek je waarschijnlijk (en hopelijk) enigszins bekend voor zullen komen is het zo’n boek wat je af en toen weer moet lezen. Elke keer zorgt het voor nieuwe inzichten die je zullen helpen om je waarom nog beter te verwoorden naar je publiek.
Een boek wat je sowieso aanzet tot actie.
The wow starts now
Sterke ideeën hebben een wow factor. Dat is waar Theo Hendriks op inspeelt met zijn boek ‘The wow starts now’. Hij helpt je met het zo helder mogelijk formuleren van je doel, de wow factor van je idee en dat ook echt overbrengen naar je publiek.
Het boek staat niet alleen vol met praktische tips en Nederlandse voorbeelden, elk hoofdstuk sluit af met een set vragen om je ideeën verder uit te diepen en echt na te denken over wat jouw idee nou echt bijzonder maakt. Het zorgt zeker voor stof tot nadenken!
Welke storytelling boeken ga jij deze kerstperiode lezen om in januari direct te kunnen knallen met jouw content?